پیام های تجاری ناخواسته( اسپم): ممنوعیت یا آزادی ارسال؟

مصطفی بختیاروند؛ سیدمحمدهادی قبولی درافشان

دوره 30، شماره 24 ، اسفند 1402، ، صفحه 63-78

https://doi.org/10.22067/economlaw.2024.85568.1331

چکیده
  پیام‌های تجاری ناخواسته (اسپم) به‌صورت الکترونیکی و انبوه، بدون رضایت گیرنده، از طریق ابزاری چون رایانامه یا پیامک ارسال می-شود. اسپم در کنار مزایایی که برای تبلیغ‌کنندگان دارد، می‌تواند موجب نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت و تلفن همراه شود و زیان اقتصادی و نارضایتی گسترده مصرف‌کنندگان و حتی تجار را در پی داشته باشند. امری که در ...  بیشتر

ضمانت اجرای قرارداد با جهت نامشروع در حمایت از نظم عمومی سنتی و اقتصادی

سید محمد هادی قبولی درافشان؛ محمد تقی فخلعی؛ محمد حسن حائری

دوره 23، شماره 9 ، آبان 1395، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22067/le.v23i10.33593

چکیده
  قانون‌گذار در مادۀ 217 قانون مدنی، شرط تأثیر جهت نامشروع را تصریح به آن اعلام کرده و مقرر داشته است: "در معامله لازم نیست که جهت آن تصریح شود، ولی اگر تصریح شده باشد باید مشروع باشد و الا معامله باطل است". گروهی از حقوقدانان به پیروی از نظر مشهور فقیهان امامی و با بیان تفسیری لفظی از واژه تصریح، معتقدند که انگیزه نامشروع هنگامی موجب بطلان ...  بیشتر